Saturday 3 August 2013

Isu Syiah: Taktik UMNO untuk alih perhatian rakyat saja rupanya..


Dalam masa tidak sampai tiga bulan kenyataan Tun Mahathir mengenai Syiah jelas sekali berbeza, sebelum ini katanya menyatakan bahawa permusuhan di antara Sunni dan Syiah ialah mainan politik musuh Islam tetapi baru-baru ini pula katanya pengembangan ajaran Syiah di negara ini akan memecahbelahkan lagi umat Islam .. Kenapa agaknya?

Ini apa yang Tun Mahathir ucapkan pada 22 Mei 2013 dalam sidang akhbar Pelancaran Rayuan Bersama kepada Muslim Sunni dan Syiah oleh Dr. Mahathir dan Khatami di Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya..

Dr. Mahathir ketika ditemui pemberita berkata, semua pihak harus menerima dan bertindak matang dalam mengemukakan perbezaan pendapat masing-masing.
Katanya, jika umat Islam boleh bersikap toleransi terhadap penganut agama lain seharusnya mereka juga boleh bersikap sedemikian terhadap saudara seagama.

"Apa yang penting, kita terima perbezaan pendapat itu dan berhenti membunuh satu sama lain kerana kita sembah Tuhan yang sama, mengikut nabi yang sama dan berpandu kepada kitab yang sama.

"Jika kita saling bunuh membunuh, musuh Islam akan bertepuk tangan kerana gembira kita melakukan kerja itu bagi mereka, jadi sudah tiba masanya kita semua berhenti melakukan keganasan sesama Islam," katanya ~ Utusan

Dan pada 24 Julai pula.. ini laporan mengenainya..

Pengembangan ajaran Syiah di negara ini akan memecahbelahkan lagi umat Islam yang pada ketika ini sudahpun lemah kerana perbezaan fahaman politik, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Sehubungan itu, beliau menegaskan, ajaran berkenaan perlu disekat agar tidak menular dalam masyarakat Islam kerana amat berbahaya sehingga boleh mencetuskan permusuhan seperti mana berlaku di beberapa negara luar.

“Kita tidak menyoal agama mereka tetapi yang kita tahu apabila ada fahaman Sunni dan Syiah, maka selalu berlaku permusuhan sehingga berperang dan membunuh, ini boleh dilihat berlaku di beberapa buah negara seperti Pakistan serta Iran.

“Sebaliknya, di sini kita bernasib baik kerana kita Ahli Sunnah Wal Jamaah, orang Sunni dan pengikut Imam Shafie,” katanya kepada pemberita ketika membeli-belah di Pekan Rabu Alor Setar.~ Utusan

Sebab kenyataannya berbeza ialah cuma untuk mengalihkan perhatian rakyat dari masaalah sebenar kata  Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub...

"Tindakan menggembar-gemburkan isu Syiah semakin kelihatan seperti tindakan terancang untuk mengalihkan perhatian orang-orang Melayu dari isu-isu yang lebih menekan mereka seperti kenaikan kadar jenayah yang semakin menakutkan dan kenaikan harga barangan.

"Tetapi tindakan itu pasti tidak akan berjaya kerana rakyat sudah semakin tahu dengan taktik mengalihkan perhatian itu," kata Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub.

Salahuddin juga melihat apa yang dilakukan itu sebagai lanjutan untuk "mengepung penyokong dan sokongan".

"Boleh dikatakan orang-orang Melayu adalah satu-satu pasaran yang masih terbuka untuk kepentingan politik Umno.

"Umno tahu ia tidak akan dapat menipu semua orang. Tetapi apa yang terus dilakukan oleh parti itu adalah semata-mata untuk mengepung penyokong dan sokongan sedia ada dari terlepas kepada pihak lain.

"Penyokong dan sokongan yang sedia ada perlu dilalaikan dengan perkara-perkara yang sensasi supaya mereka tidak sensitif langsung dengan isu-isu lain yang lebih menekan kehidupan rakyat," katanya.

Malah, katanya lagi, sering kali berlaku apa yang disensasikan untuk mengepung penyokong dan sokongan itu bukannya berasaskan kebenaran tetapi sengaja untuk menimbulkan keraguan.

"Sudah terlalu kerap kita melihat isu-isu yang disensasikan itu hanyalah semta-mata bertujuan untuk menimbulkan keraguan dan akhirnya terbuktikan tidak benar sama sekali," kata beliau ~ Harakahdaily

Malaysia merupakan salah satu pihak yang telah menandatangani Deklarasi Islamabad 2007 yang menjelaskan sebarang tindakan mengganggu penganut taifah Syiah adalah satu bentuk pencabulan hak asasi manusia yang serius.

Deklarasi yang ditandatangani oleh Menteri Luar ketika itu, Datuk Syed Hamid Albar menegaskan taifah Syiah ialah taifah yang sah di dalam Islam.

Itu adalah kata-kata Setiausaha Pergerakan As-Sajjad di ( SINI )

0 comments:

Post a Comment