Saturday 29 June 2013

Ooo.. SPR prihatin kesihatan rakyat rupanya sebab itu guna pewarna makanan..


Antara risiko terhadap kesihatan rakyat jika kandungan silver nitrat didalam dakwat kekal yang tak kekal itu melebihi satu peratus, ianya akan mengakibatkan penyakit buah pinggang dan kanser kerana dakwat itu menyerap dalam tubuh.

Manakala dalam huraian yang lebih panjang lebar pula seorang pemimpin UMNO menghuraikannya dan mendakwanya ianya juga akan mengakibatkan kanser.

"Dakwat kekal yang digunakan oleh SPR mengandungi 1% silver nitrat setelah menerima pakai nasihat pakar-pakar dari Kementerian Kesihatan. Kadar itu memadai untuk membolehkan dakwat itu kekal 30-70% di jari pengundi selama 10 jam. Untuk kekal lebih lama, kadar sodium nitrat perlu ditambah, tetapi risiko pengundi mendapat kanser akan lebih tinggi."

Jadi bagi mengelakkan kemudaratan terhadap kesihatan rakyat maka pewarna makanan.. itu kata seorang lagi pemimpin UMNO...

Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, dakwat yang digunakan dalam pilihan raya umum lalu tidak mengandungi bahan kimia berbahaya bagi memastikan keselamatan rakyat.

Ia berbeza dengan dakwat kekal yang kekal sehingga dua bulan seperti digunakan di India, yang menurutnya memberi kesan yang bahaya kepada masyarakat.

"Sebab SPR sangat prihatin yang kimia itu akan menyakitkan orang ramai. Ini tanggungjawab kerajaan untuk menjaga rakyat," katanya ketika ditemui pemberita di bangunan Parlimen hari ini.

Tambahnya lagi, Malaysia juga tidak memerlukan dakwat kekal seperti "negara dunia ketiga" lain.

"Kita tak perlukan dakwat kekal pun. Untuk apa? Kita bukan negara (dunia) ketiga, kita ada kad pengenalan yang boleh dikenal pasti. Dakwat kekal ini pembangkang yang minta di Parlimen dan kita setuju dan ikut," katanya.

Beliau mengulas jawapan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim semalam yang mengatakan bahawa bahan kimia dalam dakwat kekal diganti dengan pewarna makanan ~ Malaysiakini

Kah.. kah.. kah.. dah kantoi makin ramai pulak pemimpin UMNO tampil untuk membela Pengerusi SPR tu..

Niatnya baik kerana nak membantu tapi malangnya ianya menyerlahkan kebodohan diri sendiri pula kerana beliau menyangka rakyat negara ini semakin bodoh..

Patutlah pemimpin-pemimpin muda UMNO sedang cuba untuk mengerakkan usaha untuk menyingkir pemimpin-pemimpin dari golongan veteran ni.. Ada pun memalukan UMNO saja..

Pengerusi SPR Kantoi tu sila baca di SINI

0 comments:

Post a Comment