Monday 24 February 2014

Anwar masuk Gereja kecoh.. Najib masuk Gereja ni macai buat bodoh..


Sebagaimana yang telah dijangka kemunculan DS Anwar Ibrahim Ahad 16 Februari lalu di Dewan Gereja Holy Family, Jalan Gereja, Kajang dalam 'Majlis Perjumpaan Bersama Anwar Ibrahim' telah dijadikan isu oleh macai-macai yang ketandusan isu.

Ada yang mendakwa bila dah gila kuasa Anwar sanggup tunduk pada salib, ada yang mempersoalkan adakah PAS turut setuju dengan tindakan Anwar itu?

Dan ada juga yang mempersoalkan apakah keuntungannya kepada ummat Islam dengan tindakan Anwar itu?

Malah paling menarik seseorang yang dipercayai macai tegar UMNO telah menulis dalam laman Facebook miliknya.

"HUKUM ORANG ISLAM LELAKI ATAU WANITA YG MASUK KE GEREJA ATAU RUMAH IBADAT YG LAIN....

"KITA BAHAS ANTARA KATA ULAMA DAN KATA IR HJ HANAFI DAN MACAI YG LAIN....

"NI KATA IR HJ HANAFI.......Dalam masjid, ulamak pun kalah Dalam gereja, gadai kalimah Allah Itulah dia perangai si sesumpah Yang kemaruk kuasa memerintah Umat Islam lemah berpecah belah Angkara si haramjadah



"INI KATA PARA ULAMA...............................

Para fuqoha berbeda pendapat tentang hukum seorang muslim memasuki gereja.

1. Yang Memakruhkan

Ulama di kalangan mazhab Al-Hanafiyah menyatakan bahwa makruh hukumnya seorang muslim memasuki gereja atau tempat ibadah orang kafir.

Sebab tempat tersebut merupakan tempat berkumpulnya syetan bukan karena seorang muslim tidak punya hak untuk memasukinya. Keterangan ini bisa kita dapati pada kitab Hasyiyah Ibnu ‘Abidin jilid 5 halaman 248.

2. Yang Membolehkan 

Para ulama di kalangan mazhab Malikiyah dan Hanabilah serta sebagian ulama Syafi’iyah berpendapat bahwa seorang muslim diperbolehkan memasuki gereja atau tempat ibadah orang kafir lainnya.

Tapi sebahagian yang lainnya mensyaratkan harus ada izin dari mereka yang menggunakan tempat tersebut.

Keterangan seperti ini bisa kita baca pada kitab Kasyful Qana’ jilid 1 halaman 294 serta kitab Hasyiyatul Jamal jilid 3 halaman 572.

Oleh karena itu hukum memasuki gereja seperti halnya untuk menghadiri perkawinan atau bertugas melakukan pekerjaan tertentu, bukanlah sesuatu yang diharamkan.

Asalkan selama orang muslim tersebut tidak melaksanakan hal-hal yang bertentangan dengan aturan-aturan agama.

Meskipun demikian, sebaiknya dia tidak melakukannya kecuali jika dianggap perlu dan mendesak.

Yang Mutlak Diharamkan 

Sedangkan hukum memasuki tempat ibadah orang kafir pada saat mereka sedang merayakan hari agama mereka adalah haram.

Keharaman ini berangkat dari perkataan shahabat Umar bin Al-Khattab ra: "Janganlah kalian memasuki tempat ibadah orang kafir pada saat mereka sedang merayakan hari agama mereka, karena kemarahan Allah akan turun kepada mereka." (Silahkan lihat kitab Al-Adab Asy-Syar’iyyah jilid 3 halaman 442).

Nasihatnya buat Ir Haji Hanafi dan macai-macai UMNO sekelian..

"Nasihat aku mudah jer cakap ler dengan pekara yg kamu paham jer.....kalo x paham x payah cakap kerana cakap kamu akan menyesatkan orang lain...

Dipetik dari Facebook kat SINI

Cuma yang aku hairan dalam hal ini ialah kenapa bila Anwar Ibrahim melangkah masuk ke dalam Gereja ianya dijadikan satu isu oleh macai-macai, seolah-olah Anwar telah melakukan satu dosa yang amat besar..

Tetapi bila Najib sendiri telah berada dalam Gereja bagi meraikan sambutan perayaan Krismas, macai-macai buat bodoh pulak...

Gambar dari The Malaysian Insider

0 comments:

Post a Comment