Sunday 23 February 2014

'Tiga lelaki cuba edar Bible kepada pelajar'.. Cerita rekaan Cikgu Pro UMNO rupanya..


Pada 15 Januari lalu, Sinar Harian telah melaporkan.. seorang guru menangkap tiga lelaki yang cuba mengedar beberapa Bible berbahasa Melayu kepada pelajar di sebuah sekolah di Georgetown.

Pengerusi Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Menengah Haji Zainal Abidin, Nor Amin Ahmad berkata, kejadian berkenaan berlaku di sekolah berkenaan yang jaraknya tidak jauh dari sekolah itu.

Pihaknya kesal kerana Bible dalam bahasa Melayu itu juga tertulis perkataan ALLAH yang dibimbangi boleh mengelirukan pelajar sekolah.

“Tajuk kitab itu ialah Kenalilah Al Kitab dan di bahagian bawahnya mereka cuba menarik pembaca dengan menulis ‘Sebuah panorama Firman ALLAH dalam 366 bacaan dan renungan harian'.

“Kenapa kitab sedemikian cuba diedarkan kepada pelajar? Lebih mengelirukan kerana ia dalam bahasa Melayu. Jadi memang (jelas) matlamatnya untuk memesongkan akidah pelajar Melayu Islam,” katanya..

Nor Amin menggesa pihak sekolah memantau lebih ketat, khasnya pengawal keselamatan yang ditugaskan menjaga keselamatan sekolah...

Dan seperti biasa, oleh kerana laporan itu membabitkan negeri Pulau Pinang yang diperintah oleh Pakatan Rakyat dan diterajui oleh DAP, ianya dijadikan modal untuk menyerang Kerajaan Negeri Pulau Pinang oleh Blog-blog Pro UMNO.

Mereka sekali lagi cuba untuk menyemai perasaan benci orang Melayu yang beragama Islam terhadap Kerajaan Negeri dengan mengaitkan isu tersebut dengan MAIPP.

Kononnya MAIPP gagal menangani perkara tersebut kerana diperkudakan DAP..

Bagi mereka samaada laporan itu benar atau tidak bukannya isu yang penting tembak dulu kemudian baru tanya.. macam Zahid Hamidi kata dulu tu..

YB Malek Kassim dan PERKASA
Menurut EXCO Kerajaan Negeri Pulau Pinang, YB Dato Abdul Malek Kassim laporan akhbar Sinar Harian smengenai perkara tersebut bukan sahaja mengelirukan malah menimbulkan persoalan kerana difahamkan tiada laporan polis dibuat oleh pihak terbabit.

Ini sejajar dengan kenyataan Senior Asisten Komisioner Mazlan Kesah, yang mengatakan pihak polis tidak menerima penyerahan tangkapan suspek oleh mana-mana pihak.

Malah pihak yang berkenaan enggan memberikan kerjasama dengan pihak Jabatan Hal Ehwal Agama Islam (JHEAIPP) yang turun padang menyiasat insiden itu.

Berikut adalah kenyataan media Dato Abdul Malek Kassim..

LAPORAN SINAR HARIAN BAHAWA PENGERUSI PIBG SEKOLAH MENENGAH HAJI ZAINAL ABIDIN MENDAKWA 3 LELAKI MENGEDARKAN BIBLE BAHASA MELAYU ADALAH PALSU SAMA SEKALI 
Golongan pelampau sama ada pelampau kaum, lebih-lebih lagi pelampau agama tidak ada tempat dalam mana-mana masyarakat. Ia perlu dibanteras sebelum benihnya tumbuh dan menjalar seluruh negara. Kini, golongan pelampau dan perosak dilihat cuba menganggu gugat keharmonian rakyat dengan provokasi fitnah berbaur perkauman dan agama. 
Sebelum PRU-13, Pulau Pinang dijadikan sasaran pendemo pro Umno/BN yang hampir saban minggu cuba menyalakan api perkauman dan agama. Namun, ia ditolak melalui undi popular rakyat sebanyak 68% yang memberi mandat kepada kerajaan PR. 
Kini strategi itu seolah-olah diubah dengan pendekatan yang berbeza namun matlamatnya yang sama. Kita yakin golongan perosak dan pelampau itu akan meneruskan agenda mereka lebih-lebih lagi ia seolah-olah direstui pihak tertentu. 
Rentetan provokasi melampau dalam tempoh beberapa bulan melalui provokasi kain rentang, serangan bom api di gereja, di balai polis, kononnya pengedaran bible Melayu, kononnya ancaman ke atas masjid dan terkini penodaan masjid Cherok Tok Kun dengan daging dipercayai khinzir, adalah serangan provokasi 'bentuk baru,' semuanya bermotif jahat.

Edaran Bible Melayu ? 
Kita juga masih ingat awal tahun lalu, heboh kononnya bible berbahasa Melayu diedarkan kepada pelajar sekolah di negeri ini. Namun, siasatan pihak polis kemudiannya mendapati ia tidak berasas. Kini skrip yang hampir sama diulang lagi. 
Laporan akhbar Sinar Harian seorang guru menangkap tiga lelaki mengedarkan Bible berbahasa Melayu kepada anak-anak Melayu di Pulau Pinang, bukan sahaja mengelirukan malah menimbulkan persoalan kerana difahamkan tiada laporan polis dibuat oleh pihak terbabit. 
Sepertimana kenyataan Senior Asisten Komisioner Mazlan Kesah, pihak polis juga tidak menerima penyerahan tangkapan suspek oleh mana-mana pihak. 
Malah pihak yang berkenaan enggan memberikan kerjasama dengan pihak Jabatan Hal Ehwal Agama Islam (JHEAIPP) yang turun padang menyiasat insiden itu. Ini menimbulkan keraguan tentang kesahihah insiden itu sepertimana dilapor akhbar berkenaan 16 Februari lalu. 
Tambahan lagi Nor Amin Ahmad, Pengerusi Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Menengah Haji Zainal Abidin yang bertanggungjawab atas kenyataan media itu difahamkan mempunyai kecendorongan fahaman politik yang berbeza dengan kerajaan negeri. 
Siasatan pihak saya pula mendapati wartawan berkenaan mula menghidu kisah itu melalui laman muka buku Nor Amin, lalu menghubungi beliau. 
Nor Amin mengakui kepada wartawan berkenaan beliau hanya mendengar kisah itu daripada seorang ‘guru misteri,’ yang kini sedang dijejaki pihak polis.

Tinjauan pihak saya mendapati Nor Amin telah memadamkan kisah itu dari laman muka bukunya. 
Saya menyeru pihak berkenaan bekerjasama dengan tampil mengemukakan bukti dan laporan, agar pihak berkuasa dapat menjalankan siasatan terperinci.

Fitnah Haramkan Khutbah Jumaat 
Kini tersebar pula dalam 'blog picisan' dan media sosial bahawa kerajaan PR Pulau Pinang sedang merancang untuk mengharamkan khutbah Jumaat. Ia fitnah yang begitu meloyakan kerana khutbah Jumaat adalah sebahagian rukun sah solat Jumaat. Mengharamkan khutbah Jumaat seumpama mengharamkan solat Jumaat dan menutup masjid. Hanya mereka tidak waras akan mengeluarkan tohmahan sebegitu. 
Sebelum PRU lalu, pihak pelampau menghebohkan kononnya Pulau Pinang mengharamkan laungan azan. Fitnah itu termakan oleh sebahagian rakyat luar Pulau Pinang. Semua fitnah yang menjengkelkan itu langsung tidak berasas dan bermotif jahat. 
Kerajaan negeri sentiasa yakin bahawa saling menghormati, keharmonian dan keamanan dalam masyarakat yang pelbagai adalah asas untuk membina sebuah 'Pulau Pinang Baru.' Ia boleh dicapai apabila kita meraikan keunikan dan perbezaan sesama kita, bukannya melalui provokasi oleh pelampau kaum dan agama. 
Rakyat perlu tolak provokasi melampau oleh golongan pelampau.

Kenyataan media ini telah dikirimkan oleh Cikgu Zul Mohammed..

Terima kasih Cikguuu... tempoh gencatan senjata kita dah nak berakhir ni.. sikit hari lagi berperang pulaklah kita yaaa... he..he..


0 comments:

Post a Comment