Sunday 23 February 2014

Direjam gara-gara miliki Facebook? Benar atau hanya satu propaganda.. tapi..


Dua hari yang lalu seorang sahabat yang bukan beragama Islam telah menunjukkan kepada aku satu laporan dari Kwong Wah Yit Poh versi on-line tentang berita kononnya seorang gadis Syria telah dihukum rejam sampai mati kerana memiliki akaun Facebook.

Tiada sebarang caption diletakkan pada gambar itu, dan ini menyebabkan sahabat aku menganggap ianya adalah gambar dari tempat kejadian..

Dalam masa yang sama berdasarkan gambar tersebut beliau mengatakan undang-undang Islam yang diguna pakai ini amat kejam dan zalim..

Yang aku boleh nafikan ialah ini bukanlah apa yang telah ditetapkan oleh agama Islam melalui hukum Hudud, ianya kalau benar telah dijalankan oleh puak ektrimis dalam Islam..

Tentang berita itu pula samada ianya benar atau tidak, aku tak pasti sebabnya ia datang dari sebuah negara yang sedang bergolak..

Dan hari ini laporan mengenai insiden tersebut telah disiarkan oleh Sinar Harian di SINI , aku copy n paste kat bawah ni..

DAMSYIK - SYRIA. Seorang remaja perempuan direjam hingga mati oleh kumpulan pelampau di Syria kerana mempunyai akaun laman sosial Facebook. 
Mahkamah Syariah di Al- Reqqa menjatuhkan hukuman mati kepada Fatoum al-Jassem ekoran perintah di negara itu yang menganggap pemilik akaun Facebook tergolong dalam kumpulan komuniti tidak bermoral. 
Media tempatan melaporkan, mangsa dibawa ke mahkamah oleh militan Iraq dan Syria (ISIS) selepas ditangkap menggunakan rangkaian laman sosial tersebut. 
"Mahkamah yang berada di bawah bidang kuasa ISIS memutuskan mereka yang mempunyai akaun Facebook berhak dihukum dengan cara yang sama seperti kesalahan melakukan zina," menurut laporan itu.

Ada yang mendakwa ini adalah satu propaganda pihak Syiah untuk memburuk-burukkan pihak lain dalam Islam kerana berita asal telah disiarkan oleh media Iran iaitu The Iranian FARS News Agency.

Ini apa yang dilaporkan oleh Iranian Fars News..

The Islamic State of Iraq and the Levant (ISIL) stoned to death a young Syrian girl for membership in Facebook social network.  
The ISIL militants took the Syrian girl, Fatoum Al-Jassem, to Al-Reqqa religious court and the judge ruled that membership in Facebook is tantamount to adultery and sentenced her to death by stoning, the Arabic-language Al-Rai Al-Youm reported.  
Also in the past 24 hours, the Popular Front for the Liberation of Palestine-General Command (PFLP-GC) announced that all foreign-backed militants who were stationed in Yarmouk Palestinian refugee camp in Southern Damascus have withdrawn from the camp. 
“The terrorists groups of Al-Nusra Front and Ibn Timieh and Al-Sahaba Battalion have withdrawn from Al-Salasin Street which was their last bastion in Yarmouk camp,” PFLP-GC’s Politbureau Chief Hessam Arafat said. .. more HERE

Siapa atau kumpulan mana yang disasarkan oleh mereka hanya mereka yang tahu..

Walau siapapun yang mereka sasarkan dalam laporan ini, ianya sebenarnya telah menjadikan bukan Islam yang percaya akan laporan ini semakin takut dan menjauhkan diri dari Islam...

Islam sekali lagi dilabel sebagai kejam oleh mereka.. macam yang kawan aku kat atas tu kata sebelum dijelaskan keadaan sebenar..

Tentang gambar yang disiarkan oleh kebanyakkan media itu pula, ianya adalah salah satu babak filem 'The Stoning Of Soraya M.'

 Ni thriller dari YouTube..

 

0 comments:

Post a Comment