Saturday 19 January 2013

#KL112 : Kebodohan Rais terserlah jika kenyataannya dibandingkan dengan kenyataan pakar Matematik ini..


Meskipun dilaman Twitter miliknya beliau ada menulis "gunalah medium twitter ini dengan berhemah. berhujjah secara profesional bukan guna emosi dan pak turut", namun apa yang terserlah adalah sebaliknya.

Pemimpin re-cycle yang dilantik sebagai Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan oleh Najib Tun Razak menyerlahkannya dalam laman Twitter miliknya bila beliau mengulas tentang Himpunan Kebangkitan Rakyat.

Kerana geram dan sakit hati beliau menulis "Mananya yg 1 juta nak himpun di stdium tu? 50k pun tak smpai."

Hujahnya jelas amat tidak proffesional dan penuh emosi, sedangkan beliau menyatakan sebarang teori atau fakta bagi menyokong hujahnya.

Oleh kerana hanya berpandukan emosi, hujahnya itu menyerlahkan kebodohannya jika dibandingkan dengan kenyataan Pakar Matematik terkenal Prof. Dr. Shahrir Md. Zain.

Prof. Dr. Shahrir Md. Zain menulis di laman sosial Facebook, bekas professor dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) itu dilaporkan membuat anggaran, sekurang-kuranya 700,000 rakyat menyertai himpunan aman tersebut.

"Kalau berjalan 20 orang melebar sepanjang 1 Kilometer (Km), jumlahnya 100,000 ribu.

"Andaiannya adalah 10,000 kaki sama dengan 1 Kilometer, seseorang memerlukan dua kaki persegi untuk bergerak dengan selesa. "Jadi, lebar jalan 40 kaki dan 5,000 orang boleh memanjang jalan. Lalu, 5,000 (orang) X 20 (orang) adalah 100,000 (orang per Kilometer).

"Pertanyaan saya, berapa Kilometerkah seluruh manusia datang HKR?" tanya Shahrir.


Shahrir dilaporkan berkata, sekurang-kuranya 7 Kilometer jika dilihat dari sisi pandang atas.

Shahrir berkata, "Jawapannya, 700,000 (orang)."

Lagi gambar-gambar yang memperlihatkan lautan manusia seperti di atas sila lihat di ( SINI )

Terdahulu, Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asst. Comm. Zainuddin Ahmad dilaporkan memberitahu pemberita, dianggarkan 10,000 peserta berhimpun di luar stadium, manakala, selebihnya bersesak dalam stadium berkenaan.

"Kami jangkakan terdapat lebih kurang 40,000 orang...di antara 40,000 (hadirin) dan 45,000 (hadirin)," kata beliau menerusi Buletin TV3 dan Tv1 sejak malam tadi - lihat videonya di ( SINI )


Manakala, Twitter rasmi Polis Diraja Malaysia (PDRM) pula sebelum pada itu membuat anggaran, 80,000 orang hadir.

Alasan Polis untuk mengurangkan jumlah tersebut mungkin untuk mengurangkan malu yang bakal Najib perolehi jika Himpunan Kebangkitan Rosmah anjurannya di Tesco hanya berjaya mengumpulkan sekitar 15,000 orang dengan terpaksa disediakan imbuhan berupa beras dan berbagai lagi - sila lihat di ( SINI )

 Info tentang kenyataan dari pakar matematik di atas datangnya dari Penang Insight

0 comments:

Post a Comment