Monday 10 March 2014

MH370 : Sepupu Najib ni beranak masa Zaman Batu ke?


Apapun.. sebelum itu bersamalah kita berdoa kehadrat Illahi semoga segala usaha-usaha mencari dan menyelamat MH370 yang sedang rancak berjalan sekarang dipermudahkanNya..

Sebabnya semakin lama operasi ini berlangsung semakin terserlah kebodohan pemimpin-pemimpin UMNO yang dilantik sebagai Menteri oleh Najib.

Jika pagi tadi Menteri Dalam Negeri menyerlahkan sikap 'Kurang Cerdik' nya dengan tak pasal-pasal menyalahkan pihak Imigresen kerana tak berfikir dan membezakan orang Eropah dan orang Asia melalui passport mereka..

Silalah baca di ( SINI )

Ini pula mengenai sepupu Najib yang dilantik oleh Najib sebagai Pemangku Menteri Pengangkutan, Hishamuddin Tun Hussein.

Niatnya kelihatan baik iaitu mempertahankan pihak Imigresen Malaysia yang tidak memeriksa pasport penumpang MH370 menggunakan pangkalan data Interpol mengenai pasport yang hilang.

Ketika ditanya pemberita mengenai mengapa dua penyamar berjaya menaiki penerbangan itu walaupun pasport mereka palsu, Hishamuddin menjawab:

"Adakah anda tahu berapa banyak pasport hilang dalam senarai Interpol? Saya diberitahu 40 juta."

Apa agaknya yang terlintas difikirannya ketika memberikan jawapan dengan menyebut angka 40 Juta itu?

Angka tersebut memanglah besar jumlahnya... dan untuk menyemaknya memang memerlukan satu jangka masa yang panjang.. sebab kena belek satu persatu mukasurat.

Jadi jika setiap passport penumpang itu diperiksa satu persatu maka kita memerlukan sebuah lapangan terbang yang besar untuk menampung jumlah penumpang yang beratur panjang untuk diperiksa passportnya..

Selain itu untuk merealisasikannya kita juga perlukan lebih ramai pegawai Imigresen ditempatkan di lapangan terbang..

TAPI!!!  itu semua adalah kaedah zaman dulu, sebelum era IT.. sekarang ni mana ada orang yang nak belek satu persatu maklumat dalam pengkalan data tu?.. semua maklumat berada dihujung jari..

Tak sampai 5 saat semua maklumat boleh diperolehi.. CTOS boleh menyemak puluhan juta senarai penghutang dengan insfrastruktur ICT yang ada takkanlah Imigresen tak boleh nak semak 40 Juta senarai passport yang hilang tu..

Lainlah kalau Imigresen masih mengamalkan kaedah zaman dulu tu iaitu print dan belek satu persatu muka surat data tu..

Atau mungkin si Hishamuddin ni beranak pada zaman batu?

Laporan berkaitan...

Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishamuddin Hussein mempertahankan langkah Malaysia tidak memeriksa pasport penumpang MH370 menggunakan pangkalan data Interpol mengenai pasport yang hilang. 
Ketika ditanya pemberita mengenai mengapa dua penyamar berjaya menaiki penerbangan itu walaupun pasport mereka palsu, Hishamuddin menjawab: 
"Adakah anda tahu berapa banyak pasport hilang dalam senarai Interpol? Saya diberitahu 40 juta." 
Dua individu berkenaan menggunakan identiti warga Itali Luigi Maraldi dan Austria Christian Kozel yang dikatakan mempunyai wajah 'berciri Asia' ketika menaiki penerangan dari Kuala Lumpur tiga hari lalu. 
Interpol dalam kenyataan mereka semalam membidas pihak berkuasa Malaysia yang tidak mengambil peduli pangkalan data badan antarabangsa itu yang menunjukkan pasport mereka telah hilang dua tahun lalu ~ Malaysikini

0 comments:

Post a Comment