Saturday 3 August 2013

Ketua Pemuda Gerakan Persoal Hukum Hudud Sambil Serlahkan Kejahilannya..


Inilah yang terjadi bila seseorang yang jahil cuba mempertikaikan tentang sesuatu perkara yang dipercayai tidak langsung diketahuinya secara mendalam..

Ketua Pemuda Gerakan Kedah, Tan Keng Liang mendakwa undang-undang Islam yang dicadangkan oleh Pemuda PAS tidak mampu menyekat kadar peningkatan jenayah pada masa ini.

Beliau menolak cadangan yang dibuat oleh Ketua Pemuda PAS, Nasrudin Hassan Tantawi untuk memperbaiki undang-undang sediada, sambil menyifatkan cadangan Nasruddin itu sebagai "obsesi peribadi ke arah undang-undang hudud."

Sambil menyerlahkan kejahilannya dalam hukum Hudud, Tan mempersoalkan apa perbezaan undang-undang Islam dengan undang-undang yang ada sekarang kerana sudah ada hukuman mati bagi mereka yang menggunakan senjata api dalam menjalankan jenayah.

"Tidak ada keperluan untuk menggantikan undang-undang sedia ada dengan hudud.

"Apa perbezaan ia akan lakukan walaupun kita menukar keseluruhan undang-undang jenayah di negara kita kepada undang-undang Islam?

"Adakah terdapat apa-apa hukuman yang lebih tinggi daripada kematian?" tanya Tan dalam satu kenyataan ~ FreeMalaysiaToday

Sebelum ini dalam satu kenyataannya kepada Malaysiakini lewat petang semalam, Nasarudin dilaporkan berkata..

Undang-undang Islam boleh menggantikan kekosongan akibat penghapusan Akta Keselamatan dalam Negeri (ISA) dan Ordinan Darurat (EO) yang dikatakan punca meningkatnya kadar jenayah akhir-akhir ini, kata Pemuda PAS.  
Ketuanya Nasrudin Hassan (kiri) berkata, setelah sekian lama negara ini menggunakan "undang-undang ciptaan manusia", gejala jenayah terbukti bukan sahaja tidak menurun, bahkan semakin parah.

"Undang-undang Allah ada keberkatan, (ia mekanisme) tegah dan kawal daripada Allah SWT yang selama ini hilang dari perlaksanaan undang-undang negara kita dan akhirnya jenayah tidak pernah surut," katanya. 
 
Beliau berkata demikian ketika diminta menjelaskan lanjut cadangnya sebelum ini yang menggesa undang-undang syariah digunakan bagi membanteras jenayah, daripada aspek mekanisme dan kaedah pelaksanaannya.  
Anggota Parlimen Temerloh itu pada 31 Julai lalu berkata, jika negara buntu dan pihak berkuasa mati kutu menangani jenayah yang meningkat mendadak, undang-undang syariat Islam mesti dikuatkuasakan sebagai alternatif dari "kegagalan teruk" sistem sedia ada.  
Beliau berkata, undang-undang itu bukan sahaja dapat membanteras jenayah, tetapi juga memastikan keadilan kepada semua kaum, terutamanya kepada mangsa jenayah.  
Nasrudin bagaimanapun tidak menjelaskan secara terperinci cadangannya tetapi membayangkannya dalam bentuk "akta baru" bagi menggantikan ISA dan EO.

Malang buat negara.. walaupun sudah berpuluh tahun bersama dengan Parti yang kononnya memperjuangkan Bangsa dan Agama.. namun jelas tidak sedikitpun tentang Hudud yang diketahui oleh Ketua Pemuda Gerakan itu..

Bagaimana UMNO masih boleh berbangga kononnya merekalah pejuang Bangsa dan Agama sedangkan teman seperjuangan mereka sendiri gagal mereka tarbiah?

0 comments:

Post a Comment